Εισαγωγή στις Οπτικές-Ψηφιακές Τέχνες

Κωδικός μαθήματος
01ΥΠΧ05
Μονάδες ECTS
5
Εξάμηνο
Εξάμηνο Α
Σειρά εμφάνισης
2
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής
Περιγραφή μαθήματος
Image
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

🔵 🔴 🟡 Περιγραφή μαθήματος

Στόχος του μαθήματος είναι να παρουσιάσει σε εισαγωγικό πλαίσιο το μεγάλο πεδίο των οπτικών τεχνών και της ψηφιακής/οπτικοακουστικής εξέλιξής τους τον 20ο και 21ο αιώνα. Το μάθημα προσεγγίζει με εισαγωγικό τρόπο το εύρος, τα χαρακτηριστικά και τις μεθοδολογικές αφετηρίες των οπτικών τεχνών (visual arts), έχοντας ως βασικές περιπτώσεις την ζωγραφική, την γλυπτική και την φωτογραφία ως παραδοσιακές τέχνες που βασίζονται στην οπτική αντίληψη/όραση και οι οποίες μέσα από τεχνολογικές, πολιτισμικές και κοινωνικές προεκτάσεις δημιούργησαν νέες υβριδικές μορφές ψηφιακής τέχνης (digital arts) με εμφανή χρήση οπτικοακουστικών και ψηφιακών μέσων κατά την διάρκεια του 20 / 21ου αιώνα. Έμφαση δίνεται στην σημασία των στοιχείων της γραμμής, του χώρου, του χρώματος, του φωτός, της σύνθεσης, αλλά και ευρύτερων πολυμεσικών εργαλείων όπως ο υπολογιστής, η κάμερα, η οθόνη, ο κώδικας, ο ήχος, οι αισθητήρες, με σκοπό να δημιουργήσει συνδετικές γέφυρες με αναδυόμενες ψηφιακές μορφές τέχνης. Το μάθημα στοχεύει στην εξοικείωση των φοιτητών με την καλλιτεχνική δημιουργία, τις καλλιτεχνικές μεθοδολογίες/μέσα στα πεδία αυτά, την πολυμορφική σχέση τέχνης-τεχνολογίας καθώς τους βασικούς σταθμούς στην εξέλιξη της οπτικής/ψηφιακής τέχνης έως και σήμερα.

  • Να αναλύουν τα χαρακτηριστικά των οπτικών τεχνών και της ψηφιακής τέχνης
  • Να κατανοούν την δυναμική σχέση σύγχρονης τέχνης και τεχνολογίας
  • Να αναγνωρίζουν βασικές μεθοδολογίες, τεχνικές οπτικών τεχνών και να κατανοούν την εξέλιξή τους (αναλογικό/ψηφιακό)
  • Να προσδιορίζουν την εξέλιξη και τα χαρακτηριστικά βασικών διαδικασιών αποτύπωσης, καταγραφής, προβολής, αναπαραγωγής και επεξεργασίας της εικόνας ανάμεσα στα πεδία (ζωγραφική, φωτογραφία, κιν/φος, βίντεο, animation, ψηφιακή τέχνη-νέα μέσα)
  • Να εφαρμόζουν βασικές διαδικασίες σύνθεσης, επεξεργασίας εικόνας μέσα από συνδυασμό αναλογικών/ψηφιακών μεθόδων 
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

🔵 🔴 🟡 Θεωρία (2 ώρες)

  1. Εισαγωγή καλλιτεχνική δημιουργία: Από τις οπτικές στις ψηφιακές τέχνες
  2. Οπτική στοιχεία: Σημείο, γραμμή, επίπεδο, χρώμα, φως, σκιά, χώρος
  3. Η δημιουργία της ζωγραφικής εικόνας Ι: διαδικασίες, χαρακτηριστικά, υλικά
  4. Η δημιουργία της ζωγραφικής εικόνας ΙΙ: διαδικασίες, χαρακτηριστικά, υλικά
  5. Η δημιουργία της γλυπτικής μορφής: χώρος, χαρακτηριστικά, υλικά
  6. Η εμφάνιση και αποτύπωση της φωτογραφικής εικόνας: χαρακτηριστικά
  7. H προβολή και αποθήκευση της κινούμενης εικόνας: Από τις προ-κινηματογραφικές συσκευές προβολής στον κινηματογράφο
  8. Η ανασύνθεση της εικόνας: Από το αναλογικό στο ψηφιακό collage
  9. Η αλγοριθμική δημιουργία της εικόνας: Η computer art
  10. Η ψηφιακή δημιουργία: περιπτώσεις καλλιτεχνών και ψηφιακή τέχνη
  11. Η ψηφιακή δημιουργία: περιπτώσεις καλλιτεχνών και ψηφιακή τέχνη
  12. Η ψηφιακή δημιουργία: περιπτώσεις καλλιτεχνών και ψηφιακή τέχνη
  13. Προσκεκλημένος ομιλητής – Ανασκόπηση μαθήματος

🔵 🔴 🟡 Εργαστήριο (1 ώρα)

  1. Γνωριμία με λογισμικό ψηφιακής επεξεργασίας εικόνας Ι (Krita)
  2. Γνωριμία με λογισμικό ψηφιακής επεξεργασίας εικόνας ΙΙ (θεματικη άσκησης Krita)
  3. Σημειακά / ανυσματικά γραφικά και interface προγράμματος Krita
  4. Επίπεδα (layers) και σύνθεση
  5. Γνωριμία με τα εργαλεία του προγράμματος Ι (cut, crop, distort)
  6. Γνωριμία με τα εργαλεία του προγράμματος ΙΙ (blend, mask, text)
  7. Γνωριμία με τα εργαλεία του προγράμματος ΙΙΙ (colour, lines, shapes)
  8. Γνωριμία με τα εργαλεία του προγράμματος IV (δημιουργία patterns)
  9. Γνωριμία με τα εργαλεία του προγράμματος V (collage)
  10. Ολοκληρώνοντας μια σύνθεση Ι
  11. Ολοκληρώνοντας μια σύνθεση ΙΙ
  12. Feedback φοιτητικών εργασιών Ι
  13. Feedback φοιτητικών εργασιών ΙΙ
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνική

🔵 🔴 🟡 Μέθοδος αξιολόγησης: 

  • 70% γραπτή εξέταση
  • 30% δημιουργική άσκηση ψηφιακής σύνθεσης
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ - ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Χρήση PowerPoint και οπτικοακουστικών παραδειγμάτων (13 διαλέξεις)
  • Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω του  eClass με εβδομαδιαία παροχή οπτικοακουστικού υλικού, συνδέσμων, φωτογραφιών, έξτρα βιβλιογραφίας και σχετιζόμενων πληροφοριών (εκθέσεις, πολιτιστικά ιδρύματα κ.α.)
  • Χρήση Τ.Π.Ε. κατά τη διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. κατά την επικοινωνία με τις φοιτήτριες και τους φοιτητές.
  • Μαθησιακή διαδικασία μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας.
  • Επικοινωνία με φοιτητές μέσω email και μέσω ηλεκτρονικού χώρου συνομιλιών στο e-class.
eCLASS ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

https://eclass.uop.gr/courses/2865/

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

🔵 🔴 🟡 Συγγράμματα Μαθήματος [ΕΥΔΟΞΟΣ]

  • Βασιλάκος, Α. (2008). Ψηφιακές Μορφές Τέχνης. Αθήνα: Εκδόσεις Τζιόλα.
  • Λαλιώτη, Β. (2022). Ψηφιακές Τεχνολογίες και Τέχνες. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Ροπή.

Έξτρα Βιβλιογραφία

  • Σαντοριναίος, Μ. κ.α. (2015). Από τις σύνθετες τεχνες στα υπερμέσα: Για τον καλλιτέχνη της ψηφιακής τέχνης. Kallipos eBook
  • Paul, C. (2003). Digital Art. London: Thames and Hudson.
  • Manovich, L. (2001). The Language of New Media. The MIT Press.
  • Hudek, A. (2017). The Object. London: Whitechapel, MA: The MIT Press.
  • Boon, M. Levine, G. (2018). Practice, London: Whitechapel, MA: The MIT Press.
  • Stiles, K.,Howard Selz, P. (1996). Theories Documents of Contemporary Art. U.C.P.
  • Νεγρεπόντε, Ν. (1995). Ψηφιακός Κόσμος. Εκδόσεις Καστανιώτη
  • McLuhan, M. (1964). Understanding Media: the extensions of man, ΝΥ: McGH
  • Kandinsky, W. (1926). Σημείο, Γραμμή, Επίπεδο. Αθήνα: Εκδόσεις Δωδώνη.
  • Itten, J. (1961). Η Τέχνη του Χρώματος. Κείμενα Εικαστικών Καλλιτεχνών.
  • Wands, B (2006). Art of the Digital Age. London: Thames and Hudson.
  • Tribe, M. and Reena, J. (eds.) (2009). New Media Art. London: Taschen
  • Bentkowska-Kafel, A.,  Cashen, T.,  Gardiner, H. (2005). Digital Art Histories. Intellect.
  • Collins, S. (2014). Seascapes. Film and Video Umbrella.